Carmina Burana BRUSSELS - Szeged Contemporary Dance Company

Tickets

E-tickets

16/12/2023 - 20:00
Tickets FR Tickets NL Tickets EN

Ticketline

070 660 601

Golden Seats: 130,00 EUR
Cat 1: 110,00 EUR
Cat 2: 90,00 EUR
Cat 3: 70,00 EUR
Cat 4: 40,00 EUR

Cirque Royal

Rue de l'Enseignement 81, 1000 Bruxelles, Belgium

Info

FR

BALLETS présente
 
Szeged Contemporary Dance Company
 
CARMINA BURANA
 
Soyez prêt à le vivre!
 
Plus de 350 représentations, 200.000 spectateurs, standing ovation dans le monde entier !
 
« Puissant et épique ! » « un vrai souffle, très musical, bien rythmé, totalement magique et profondément rituel » « standing ovation de dix minutes par le public de la Maison de la Danse » ...
 
Nous avons un aperçu de la vie rituelle d'une colonie barbare humanoïde essayant de gagner sa vie sur les ruines d'une civilisation et luttant pour sa survie, face à leurs peurs, Turing pour se battre à travers tout ce que le destin leur réserve. Le destin apporte parfois l'amour, la joie et parfois la tristesse ou la mort. Une fille dont la vie était censée être courte peut ressentir un moment le vrai bonheur, quand l'amour lui fait oublier toutes les mauvaises choses, et lui fait croire en une vie qui peut être différente, qui peut être meilleure. Mais Fortune est inconstante et cruelle. Elle ne se soucie pas de la beauté du moment.
 En faisant l'expérience de la déception, de la joie et de la peur, nous pouvons en apprendre beaucoup sur nous-mêmes, notre propre destin et nos chances - sur notre propre humanité.
(coréographe Tamás Juronics)
 
Le spectacle le plus populaire de la Szeged Contemporary Dance Company sur la musique bien connue de Carl Orff, CARMINA BURANA
Le chef-d'œuvre musical monumental de Carl Orff a vu le jour en 2000 en tant qu'adaptation théâtrale de danse spectaculaire de la Szeged Contemporary Dance Company primée, qui capture de manière vivante les peurs et les joies communes d'une communauté barbare imaginaire alors qu'elle continue de se battre pour sa propre survie et son humanité à travers rituels mystérieux jusqu'au dernier souffle.
 
 
Histoire de la compagnie de danse contemporaine de Szeged
 
La Szeged Contemporary Dance Company a été créée en 1993 par les danseurs Tamás Juronics et András Pataki suite à l'héritage de son précédent Szeged Ballet et de son célèbre chorégraphe Zoltán Imre.
Les techniques de danse moderne et les ambitions théâtrales déterminent l'image de la compagnie tout en soulignant l'importance de la variété du répertoire. À ce jour, la Szeged Contemporary Dance Company est devenue non seulement la principale compagnie de danse contemporaine de Hongrie, mais a également acquis une réputation et une appréciation dans le monde entier. Son style unique consiste en un mélange de mouvements acrobatiques et de danse moderne, d'éléments théâtraux et de visions puissantes interprétées dans la plus haute qualité technique et artistique.
La chance de l'entreprise a commencé dans les années 90 et reste inébranlable jusqu'à nos jours. Leurs pièces se caractérisent par les mouvements élaborés des danseurs tels que la puissance dramatique et la profondeur philosophique des performances, l'utilisation délicate des impressions théâtrales ainsi que la vatiété et l'enrichissement des sujets.
 
 
Tamás Juronics
Danseur, chorégraphe, metteur en scène
 
Tamás Juronics est né à Tata, en Hongrie, en 1969. Après avoir obtenu son diplôme de la faculté de danse folklorique du Collège hongrois des arts de la danse, il a accepté l'invitation de Zoltán Imre à rejoindre le ballet de Szeged. Il a dansé des rôles principaux dans des pièces importantes parmi lesquelles la plus importante était 'The Miraculous Mandarin' du célèbre musicien hongrois Béla Bartók, également coréographié par Juronics. Il a commencé à présenter ses propres chorégraphies en 1991 et est devenu le directeur artistique de la Szeged Contemporary Dance Company à partir de 1993. Il a été parmi les premiers à utiliser des éléments de danse contemporaine dans ses chorégraphies qui étaient interprétées par des danseurs professionnels dotés de grandes compétences techniques. À cette époque, Juronics est devenu un maître de renommée internationale qui a créé plus de 70 chorégraphies telles que « Le Sacre du printemps », « Daphnis et Chloé », « Stabat Mater », « Casse-Noisette », « Le Prince de bois », « Unisono-IX. Symphony’, ‘The Sleeping Beauty’, ‘Swan’s Lake’, ‘Carmen’, ‘Carmina Burana’ et bien d’autres. La combinaison soignée de ses lignes d'histoire, l'utilisation claire et unifiée de la forme et la structure dramatique rendent ses œuvres inspirantes. La mise en scène spectaculaire, l'éclairage, les effets et la musique font également partie intégrante de ses œuvres. Il a été salué par de nombreux prix scandaleux, même à l'étranger, comme le prix Niveau du «meilleur créateur», le concours international de chorégraphe contemporain du «meilleur interprète» et le prix d'État le plus élevé de Hongrie, le «prix Kossuth». Juronics a commencé sa carrière avec succès en tant que directeur de prose et est également devenu un chorégraphe populaire, directeur de plusieurs comédies musicales et opéras dans de nombreux théâtres. Il a réalisé 'Hoffmann's Tales', 'Rigoletto', 'The West Side Story', 'Traviata' et bien d'autres.
 
 
Revue
 
« Bravo! Coreografer Tamás Juronics a créé une « Carmina Burana » hautement musicale, bien rythmée, totalement magique et profondément rituelle. Les duos étaient érotiques sans être des clichés, la danse des hommes à boire humoristique et bien connectée à la scène suivante et toutes les scènes semblaient être là par nécessité pour compléter le récit de l'histoire. La pièce était terminée avant que le public n'ait envie de rentrer chez lui. C'est le signe d'un bon spectacle de théâtre et de danse. »
/Vital, Strong and Inspired – par Grant McDaniel (In: www.tanz.at) 12 juillet 2002/
 
Succès fulgurant des Hongrois à Lyon
'Mardi soir, la première de Carmina Burana par la Szeged Contemporary Dance Company a été une véritable explosion dans la Maison de la Danse de Lyon pleine de monde. La chorégraphie de Tamás Juronics, en parfaite harmonie avec la cantate profane de Carl Orff, et la performance exceptionnelle des danseurs ont été célébrées par une standing ovation de dix minutes par le public de la Maison de la Danse qui compte 1200 places. Selon Guy Darmet, directeur de la Maison de la Danse de Lyon. Le professionnalisme parfait, la dévotion particulière, le dynamisme, les éléments acrobatiques des scènes, le cadre simple mais spectaculaire et l'éclairage étaient tous remarquables… »
/IX. Symphonie - http://www.factory.co.hu 2010 /
 
« La compagnie de danse contemporaine 'Szeged a été ovationnée par le public de Košice. Le spectacle a été organisé dans le cadre d'une série internationale d'événements, appelée Capitale européenne de la culture 2013. L'événement a été si populaire parmi le public que le Théâtre national de Košice affichait complet plusieurs semaines à l'avance. Les organisateurs ont dû placer des projecteurs dans la rue afin de donner à tous les spectateurs la possibilité de regarder la performance dirigée par Tamás Juronics, chorégraphe lauréat du prix Kossuth. »
/ Standing Ovation dans la Capitale Européenne de la Culture – 7 septembre 2013/
 
« La performance de la Szeged Contemporary Dance Company a rencontré un énorme succès à l'opéra du Caire jeudi dernier et a fait ses débuts devant un public prestigieux tel que les cultures diplomatiques de la capitale. Avant le spectacle, l'ambassadeur de Hongrie, Péter Kveck, a prononcé un discours. La Hongrie étant la prochaine à diriger l'Union européenne, il soulignait l'importance des programmes d'échanges culturels. Le lien le plus important pour nouer des relations au-delà des frontières de l'Europe ne peut être que la culture. » http://www.delmagyar.hu/
szeged_hirek/szegedi_balettosok_
sikere_kairoban/2198639/
 
« Puissant et épique ! Cette version de Carmina Burana est interprétée par la Compagnie hongroise de danse contemporaine Szeged. Il a été chorégraphié par Tamas Juronics qui est à la fois directeur artistique et chorégraphe résident de la compagnie. La musique a été composée par Carl Orff en 1935 - 1936. Fidèle au style de Juronics, cette section d'ouverture du ballet montre une présentation très théâtrale avec des décors étonnants, des costumes en lambeaux qui volent au-dessus des danseurs jusqu'à l'herbe sur la scène. Le mouvement est intense, austère et fort avec des détails qui accentuent les différentes qualités et rythmes de la musique. » /Publié par authoraa le 17 mai 2013/
 
 
WWW.BALLETS.BE

NL

BALLETS presenteert
 
Szeged Contemporary Dance Company
 
CARMINA BURANA
 
Wees klaar om het te voelen!
 
Meer dan 350 opvoeringen, 200.000 kijkers wereldwijd, overal staande ovaties!
 
"Krachtig en episch" "Een knaller, uitermate muzikaal, in een goed tempo uitgevoerd, betoverend en ritualistisch". "Een tien minuten durende staande ovatie door het publiek van 'Maison de la danse", ...
 
We krijgen een inkijk in het rituele leven van een barbaarse mensachtige kolonie die in de ruïnes van een beschaving probeert te leven en die vecht voor haar overleving, angsten overwint, zich een weg zoekt doorheen alles wat het lot haar brengt. Soms brengt dat lot liefde, vreugde, soms ook verdriet of de dood. Een meisje dat voorbestemd is om maar kort te leven, kan echt geluk ervaren, al is het maar voor even. Wanneer de liefde haar al het slechte doet vergeten en haar doet geloven in een ander, beter leven. Maar Fortuna is wispelturig en wreed. Ze geeft niet om de schoonheid van het moment.
 Door teleurstelling, vreugde en angst te ervaren, kunnen we veel leren over onszelf, ons eigen lot en onze kansen - over onze menselijkheid.
(choreograaf Tamás Juronics)          
 
De populairste voorstelling van Szeged Contemporary Dance Company op het bekende muziekstuk van Carl Orff, CARMINA BURANA
Het monumentale muzikale meesterwerk van Carl Orff werd in 2000 nieuw leven ingeblazen als een spectaculaire danstheaterbewerking door de bekroonde Szeged Contemporary Dance Company. Het stuk geeft op pakkende wijze de gemeenschappelijke angsten en vreugdes weer van een denkbeeldige barbaarse gemeenschap, die via geheimzinnige rituelen tot de laatste snik vecht voor haar overleving en menselijkheid.
 
 
Geschiedenis van Szeged Contemporary Dance Company
 
Szeged Contemporary Dance Company werd in 1993 opgericht door de dansers Tamás Juronics en András Pataki, als opvolger van het vroegere Szeged Ballet met zijn beroemde choreograaf Zoltán Imre. 
Moderne danstechnieken en theatrale ambities bepalen het imago van het gezelschap en benadrukken het belang van een veelzijdig repertoire. Ondertussen is de Szeged Contemporary Dance Company niet alleen uitgegroeid tot het toonaangevende moderne dansgezelschap in Hongarije, maar verwierf het wereldwijde faam en waardering. De unieke stijl is opgebouwd uit een mix van acrobatische, moderne dansbewegingen, theatrale elementen en een krachtige verbeelding, die tot uitdrukking komen in sublieme technische en artistieke hoogstandjes.
Het gezelschap begon in de jaren 90 aan zijn opmars, waaraan voorlopig nog geen einde is gekomen. Typisch voor de opvoeringen zijn complexe dansbewegingen die passen bij de dramatische kracht en filosofische diepgang van de stukken, het verfijnde gebruik van theatrale indrukken en de verscheidenheid en rijkdom aan thema's.
 
 
Tamás Juronics
Danser, choreograaf, regisseur
 
Tamás Juronics werd in 1969 geboren in Tata, Hongarije. Na te zijn afgestudeerd aan de volksdansfaculteit van het Hongaarse Dance Arts College, aanvaardde hij de uitnodiging van Zoltán Imre om bij het Szeged Ballet te komen. Hij danste hoofdrollen in belangrijke stukken zoals 'De wonderbaarlijke mandarijn' van de beroemde Hongaarse musicus Béla Bartók, waarvoor hij ook de choreografie bedacht. Hij begon zijn eigen choreografieën te schrijven in 1991, en werd in 1993 artistiek leider van Szeged Contemporary Dance Company. Tamás Juronics was een van de eersten die moderne danselementen verwerkten in choreografieën die door technisch briljante professionele dansers werden uitgevoerd. Tegen die tijd was Juronics een internationaal bekend artiest die tekende voor meer dan 70 choreografieën zoals 'De lentewijding', 'Daphnis en Chloé', 'Stabat Mater', 'De notenkraker', 'De houten prins', 'Unisono-IX. Symphony', 'De schone slaapster', 'Het zwanenmeer', 'Carmen', 'Carmina Burana' en vele andere. De doordachte combinatie van zijn verhaallijnen, het duidelijke, uniforme vormgebruik en de dramatische structuur maken zijn werken inspirerend. Andere typische kenmerken van zijn werk zijn spectaculaire ensceneringen, verlichting, effecten en muziek. Hij werd bekroond met vele prestigieuze onderscheidingen, ook in het buitenland, zoals 'Best Creator', 'Beste Performer' op de Internationale Wedstrijd voor Hedendaagse Choreografen, en de 'Kossuth'-prijs, de belangrijkste Hongaarse staatsprijs. Juronics begon zijn carrière met succes als spraakregisseur en werd ook een populaire choreograaf. Hij regisseerde verschillende musicals en opera's in talrijke schouwburgen. Zo verzorgde hij de regie van ’Les contes d'Hoffmann’, ’Rigoletto’, ’West Side Story’, ’La Traviata’ en vele andere.
 
 
Rewiews 
 
„Bravo! Coreografer Tamás Juronics created a „Carmina Burana” that is highly musicial, well paced, totally magical and deeply ritualistic. The duets were erotic without being clichés the men’s drinking dance humorous and well connected to the next scene and all the scenes seemed to be there out of necessity of completing the telling of the story. The piece was over before the public would have wanted to go home. That is the sign of good theatre and dancing performance.” 
/Vital, Strong and Inspired – by Grant McDaniel (In: www.tanz.at) 12 July, 2002/ 
 
Overwhelming Success of Hungarians in Lyon 
’Tuesday night premiere of Carmina Burana by Szeged Contemporary Dance Company was a real blast in Maison de la Danse of Lyon full of people. The choreography by Tamás Juronics, which was in perfect harmony with Carl Orff’s profane cantata, and the outstanding performance of the dancers were celebrated with a ten-minute standing ovation by the audience of Maison de la Danse that has 1200 seats. According to Guy Darmet, director of Maison de la Danse of Lyon. The perfect professionalism, special devotion, dynamism, the acrobatic elements of the scenes, the simple but spectacular setting and the lighting were all outstanding…’ 
/ IX. Symphony - http://www.factory.co.hu 2010 /
 
’Szeged Contemporary Dance Company received standing ovation from the audience in Košice. The performance was organised within the framework of an international series of events, called the European Capital of Culture 2013. The event was so popular amongst the audience that the National Theatre in Košice was fully booked many weeks ahead. Organisers had to place projectors in the street in order to provide all viewers the chance to watch the performance directed by Tamás Juronics, Kossuth Prize-Winning choreographer.
/ Standing Ovation in the European Capital of Culture – 7 September, 2013/ 
 
’ Szeged Contemporary Dance Company’s performance met with enormous success in the opera-house in Cairo last Thursday debuted in front of a prestigeous audience such as the capital’s diplomatic crops. Before the performance Hungary’s ambassador Péter Kveck has made a speech. As Hungary is the next in the line to lead the European Union he was outlining the significance of cultural exchange programmes. The most important link to building relationships beyond Europe’s borders can not be other than culture. http://www.delmagyar.hu/
szeged_hirek/szegedi_balettosok_
sikere_kairoban/2198639/
 
Powerful and epic! This version of Carmina Burana is performed by the Hungarian Szeged Contemporary Dance Company. It was choreographed by Tamas Juronics who is both an artist director and a resident choreographer to the company. The music was composed by Carl Orff in 1935 – 1936. Being true to Juronics’s style, this opening section of the ballet shows a highly theatrical presentation with amazing sets, ragged costumes that fly from above the dancers even down to the grass on the stage. The movement is intense, stark and strong with detail that accentuates different qualities and rhythms in the music. /Posted by authoraa on May 17, 2013/
 
www.ballets.be
 

ENG

BALLETS presents

 

Szeged Contemporary Dance Company

 

CARMINA BURANA

 

Be ready to feel it !

 

More than 350 performances, 200.000 viewers worldwide, standing ovation all over the world!

 

”Powerful and epic!”  ”a real blast, highly musicial, well paced, totally magical and deeply ritualistic”  ”ten-minute standing ovation by the audience of Maison de la Danse” ...

 

We get an insight to the ritualistic life of a humanoid barbarian settlement trying to eke out a living on the ruins of a civilisation and fighting for survival, facing their fears, Turing to battle through all things fate brings on to them. Fate sometimes brings love, joy, and sometimes brings sadness or death. A girl whose life was meant to be short can feel true happiness for a moment, when love makes her forget all the bad things, and makes her believe in a life that can be different, that can be better. But Fortune is fickle and cruel. She doesn’t care about the beauty of the moment.

By experiencing disappointment, joy and fear we can learn a lot about ourselves, our own fate and chances – about our own humanity.
(coreographer Tamás Juronics)         

Szeged Contemporary Dance Company’s most popular show for Carl Orff’s well-known music, CARMINA BURANA

Carl Orff’s monumental musical masterpiece was brought to life in 2000 as a spectacular dance theatre adaptation of award-winning Szeged Contemporary Dance Company, which vividly captures the common fears and joys of an imaginary barbarian community as it keeps fighting for its own survival and humanity through mysterious rituals until it’s very last breath.

 

 

History of Szeged Contemporary Dance Company

 

Szeged Contemporary Dance Company was established in 1993 by dancers Tamás Juronics and András Pataki following the inheritance of it’s previous Szeged Ballet and it’s famous coreographer Zoltán Imre.

Modern dance techniques and theatrical ambitions determine the company’s image as well as emphasizing the importance of the repertoire’s variety. By now the Szeged Contemporary Dance Company has become not only Hungary’s leading contemporary dance company but also gained reputation and appreciation worldwide. It’s unique style consists of the mixture of acrobatic, modern dance movements, theatrical elements and powerful visions performed in the highest technical and artistic quality.

The company’s run of luck has started in the 90s and remains unwavering until nowadays. Their plays are typified by the dancers elaborated movements such as the dramatic power and philosiphical depth of the performances, the delicate usage of theatrical impressions as well as the variety and enrichment of the topics.

 

 

Tamás Juronics

Dancer, Choreographer, Director

 

Tamás Juronics was born in Tata, Hungary in 1969. After graduating from the Folk Dance Faculty of the Hungarian Dance Art College, he accepted the invitation of Zoltán Imre to join the Szeged Ballet. He danced main roles in significant pieces among those the most important was the famos hungarian musician Béla Bartók’s ’The Miraculous Mandarin’, also coreographed by Juronics. He started introducing his own choreographies 1991, and has become the artistic leader of the Szeged Contemporary Dance Company from 1993. He was among the first ones to use contemporary dance elements in his choreographies that were performed by professional dancers with great technical skills. By this time Juronics has grown to be an internationally acclaimed master who created more than 70 choreographies such as ’The Rite of Spring’, ’Daphnis and Chloé’, ’Stabat Mater’, ’The Nutcracker’, ’The Wooden Prince’, ’Unisono-IX. Symphony’, ’The Sleeping Beauty’, ’Swan’s Lake’, ’Carmen’, ’Carmina Burana’ and many others. The careful combination of his story lines, the clear, unified form usage, and the dramatic structure make his works inspiring. Spectacular staging, lighting, effects and music are also important integral parts of his works. He has been praised by many outrageous awards even abroad like ’Best creator’ Niveau Prize, ’Best performer’ International Contemporary Choreographer Competition and the highest state prize in Hungary, the ’Kossuth-prize’. Juronics successfully started his career as a prose director and also has become a popular choreographer, director of several musicals and operas in many theatres. He directed ’Hoffmann’s Tales’, ’Rigoletto’, ’The West Side Story’, ’Traviata’ and many others as well.

 

 

Rewiews

 

Bravo! Coreografer Tamás Juronics created a „Carmina Burana” that is highly musicial, well paced, totally magical and deeply ritualistic. The duets were erotic without being clichés the men’s drinking dance humorous and well connected to the next scene and all the scenes seemed to be there out of necessity of completing the telling of the story. The piece was over before the public would have wanted to go home. That is the sign of good theatre and dancing performance.”

/Vital, Strong and Inspired – by Grant McDaniel (In: www.tanz.at) 12 July, 2002/

Overwhelming Success of Hungarians in Lyon

 

’Tuesday night premiere of Carmina Burana by Szeged Contemporary Dance Company was a real blast in Maison de la Danse of Lyon full of people. The choreography by Tamás Juronics, which was in perfect harmony with Carl Orff’s profane cantata, and the outstanding performance of the dancers were celebrated with a ten-minute standing ovation by the audience of Maison de la Danse that has 1200 seats. According to Guy Darmet, director of Maison de la Danse of Lyon. The perfect professionalism, special devotion, dynamism, the acrobatic elements of the scenes, the simple but spectacular setting and the lighting were all outstanding…’

/ IX. Symphony - http://www.factory.co.hu 2010 /

 

’Szeged Contemporary Dance Company received standing ovation from the audience in Košice. The performance was organised within the framework of an international series of events, called the European Capital of Culture 2013. The event was so popular amongst the audience that the National Theatre in Košice was fully booked many weeks ahead. Organisers had to place projectors in the street in order to provide all viewers the chance to watch the performance directed by Tamás Juronics, Kossuth Prize-Winning choreographer.

/ Standing Ovation in the European Capital of Culture – 7 September, 2013/

 

’ Szeged Contemporary Dance Company’s performance met with enormous success in the opera-house in Cairo last Thursday debuted in front of a prestigeous audience such as the capital’s diplomatic crops. Before the performance Hungary’s ambassador Péter Kveck has made a speech. As Hungary is the next in the line to lead the European Union he was outlining the significance of cultural exchange programmes. The most important link to building relationships beyond Europe’s borders can not be other than culture. http://www.delmagyar.hu/

szeged_hirek/szegedi_balettosok_

sikere_kairoban/2198639/

 

Powerful and epic! This version of Carmina Burana is performed by the Hungarian Szeged Contemporary Dance Company. It was choreographed by Tamas Juronics who is both an artist director and a resident choreographer to the company. The music was composed by Carl Orff in 1935 – 1936. Being true to Juronics’s style, this opening section of the ballet shows a highly theatrical presentation with amazing sets, ragged costumes that fly from above the dancers even down to the grass on the stage. The movement is intense, stark and strong with detail that accentuates different qualities and rhythms in the music. /Posted by authoraa on May 17, 2013/

 

www.ballets.be

 

71